ΟΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΕΣ ΣΥΝΟΔΟΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΑΣ-ΟΛΑ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
A΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ | |
Χρόνος σύγκλησης | 325 μ.Χ. |
Τόπος σύγκλησης | Νίκαια της Βιθυνίας |
ΠΑΤΕΡΕΣ | 270 ή 318 Πατέρες |
ΕΠΙ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ | Μεγάλου Κωνσταντίνου |
Πρόεδρος ΣΥΝΟΔΟΥ | Ο Κορδούης Όσιος |
ΕΞΕΔΩΣΕ | Τα πρώτα επτά άρθρα του Συμβόλου της Πίστεως και 20 Κανόνες |
ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ - ΑΙΡΕΣΗ | Άρειος, πρεσβύτερος στην Αλεξάνδρεια. Καθηρέθη από τον Αλέξανδρο Αλεξανδρείας το 318-9. Δίδασκε ότι «ο Υιός είναι αλλότριος και ανόμοιος κατά πάντα της του Πατρός ουσίας... κτίσμα εξ ουκ όντων, θελήματι του Πατρός προ χρόνων και αιώνων... ην ποτε, ότε ουκ ην και ούκ ην πριν γένηται... μετοχή χάριτος εθεοποιήθη ώσπερ και οι άλλοι πάντες». |
ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ | - Καταδικάζεται ο Άρειος. - Συντάσσεται σύμβολο της Πίστεως το οποίο δέχεται τον Υιόν «γεννηθέντα ου ποιηθέντα, ομοούσιον τω Πατρί εκ της ουσίας του Πατρός, Θεόν αληθινόν, δι' ου τα πάντα εγένετο». - Ορίζεται χρονολογικώς η εορτή του Πάσχα. - Διατυπώνονται 20 κανόνες για την εκκλησιαστική τάξη. |
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ & ΕΠΟΜΕΝΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ | - Αρχηγός των Αρειανών ο Νικομηδείας Ευσέβιος. - Αρχηγός των Ορθοδόξων ο Αλεξανδρείας Αλέξανδρος (κοντά στον οποίο ήταν και ο διάκονος Αθανάσιος, ο μετέπειτα Μέγας), ο Αντιοχείας Ευστάθιος και ο Κορδούης Όσιος. - Ο Άρειος, ο Μαρμαρικής Θεωνάς και ο Πτολεμαΐδος Σεκούνδος αρνήθηκαν να δεχθούν το σύμβολο της Νίκαιας. - Αναγνωρίσθηκε ως Οικουμενική από την Γ' Οικουμενική Σύνοδο στην Έφεσο το 431. |
Β΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ | |
Χρόνος σύγκλησης | 381 μ.Χ. |
Τόπος σύγκλησης | Κωνσταντινούπολη |
ΠΑΤΕΡΕΣ | 150 Πατέρες |
ΕΠΙ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ | Μεγάλου Θεοδοσίου (379-395) |
Πρόεδρος ΣΥΝΟΔΟΥ | Ο Αντιοχείας Μελέτιος. Μετά τον θάνατό του ο Γρηγόριος ο Θεολόγος και μετά την παραίτησή του ο Κων/πόλεως Νεκτάριος. |
ΕΞΕΔΩΣΕ | Τα 5 τελευταία άρθρα του Συμβόλου της Πίστεως, και 7 κανόνες. |
ΑΙΡΕΤΙΚΟΙ - ΑΙΡΕΣΕΙΣ | - Λείψανα Αρειανισμού. - Μακεδόνιος, επίσκοπος Κων/πόλεως. Δίδασκε ότι το Άγιο Πνεύμα είναι κτίσμα. - Σαβέλλιος: Δίδασκε ότι ο Θεός χάριν της σωτηρίας παρουσιάσθηκε διαδοχικώς κατά τρεις διαφόρους τρόπους ενεργείας, ως Πατήρ στην Π.Δ., ως Υιός στην Κ.Δ., και ως Άγιο Πνεύμα στην Εκκλησία. - Απολλινάριος, επίσκοπος Λαοδικείας: Δίδασκε ότι ο άνθρωπος είναι τρισύνθετος, σώμα, άλογος ψυχή, λογική Ψυχή. Ο Λόγος του Θεού προσέλαβε σώμα και άλογη ψυχή και τη θέση της λογικής ψυχής κατέλαβε ο Λόγος του Θεού (δύο τέλεια εν γενέσθαι ου δύναται). - Ευνόμιος: Δίδασκε ότι το θείον μπορεί να γνωρισθεί σαφώς όπως τα ανθρώπινα. |
ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ | - Καταδικάζονται οι αιρετικοί και οι διδασκαλίες τους. - Συντάσσεται το Σύμβολο που επικράτησε από τότε σ' όλη την Εκκλησία. - Όρισε «τον μέντοι Κων/πόλεως επίσκοπον έχειν τα πρεσβεία τιμής μετά τον της Ρώμης επίσκοπον διά το είναι αυτήν νέαν Ρώμην». - Ο θρόνος του Αλεξανδρείας παίρνει έτσι την τρίτη θέση. Καθορίζει την δικαιοδοσία των επισκόπων. |
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ & ΕΠΟΜΕΝΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ | - Οι οπαδοί του Μακεδονίου ονομάσθηκαν «πνευματομάχοι». - Η Σύνοδος συνεκλήθη ως Σύνοδος μόνο του Ανατολικού Κράτους. - Αναγνωρίσθηκε σαν Οικουμενική από την Δ' Οικουμενική Σύνοδο της Χαλκηδόνος το 451. |
Γ΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ | |
Χρόνος σύγκλησης | 431 μ.Χ. |
Τόπος σύγκλησης | Έφεσος |
ΠΑΤΕΡΕΣ | 160 Πατέρες |
ΕΠΙ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ | Θεοδοσίου Β' του μικρού (408-450) |
Πρόεδρος ΣΥΝΟΔΟΥ | Ο Αλεξανδρείας Κύριλλος |
ΕΞΕΔΩΣΕ | Τον αναθεματισμό του Νεστορίου. Έκθεση Πίστεως & 8 κανόνες. |
ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ - ΑΙΡΕΣΗ | Νεστόριος, πατριάρχης ΚΠόλεως: Στον άνθρωπο Χριστό «ενώκησεν» ο Θείος Λόγος. Έχουμε ένωση δύο φύσεων σ’ ένα πρόσωπο που έχει μία θέληση, ενέργεια και δεσποτεία. Ο Χριστός ήταν που γεννήθηκε και σταυρώθηκε, όχι ο Θεός. Η Παρθένος «Χριστοτόκος». |
ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ | - Καταδικάζεται ο Νεστόριος και η διδασκαλία του. Ορίζεται, η Παρθένος εγέννησε τον θεάνθρωπον Χριστόν (=Θεοτόκος). - Ο Χριστός ομοούσιος τω Πατρί κατά την θεότητα και ομοούσιος ημίν κατά την ανθρωπότητα. |
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ & ΕΠΟΜΕΝΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ | Αντίπαλος του Νεστορίου, ο Αλεξανδρείας Κύριλλος, με τον όρο "Θεοτόκος" και τους 12 αναθεματισμούς κατά του Νεστορίου. Οι αντιπρόσωποι του πάπα Κελεστίνου έφτασαν στη Σύνοδο μετά την καθαίρεση του Νεστορίου, όμως αναγνώρισαν τις αποφάσεις. Ο Αντιοχείας Ιωάννης, ομόφρων του Νεστορίου, συγκάλεσε άλλη σύνοδο που καθήρεσε τον Κύριλλο και τον Μέμνονα Εφέσου. Τελικά όμως δέχτηκε τον όρο της Συνόδου και τη καταδίκη του Νεστορίου. |
ΛΗΣΤΡΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ | |
Χρόνος σύγκλησης | 449 μ.Χ. |
Τόπος σύγκλησης | Έφεσος |
ΠΑΤΕΡΕΣ | Ο αριθμός των Πατέρων δεν ήταν σταθερός λόγω αποχωρήσεώς των εξ αιτίας βιαιοτήτων |
ΕΠΙ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ | Θεοδοσίου του Β' |
Πρόεδρος ΣΥΝΟΔΟΥ | Ο Αλεξανδρείας Διόσκουρος |
ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ - ΑΙΡΕΣΗ | - Ευτυχής, ηγούμενος: Δίδασκε ότι: «το σώμα του Κυρίου ανθρώπινον, αλλ' ουχ ομοούσιον ημίν, επειδή οίδα αυτόν Θεόν ημών». - «Δύο φύσεις προ της ενώσεως, μία μετά τη ένωσιν». (Μονοφυσιτισμός) |
ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ | Αναγνωρίζεται ο Ευτυχής και η διδασκαλία του σαν ορθόδοξη και αποκαθίσταται αυτός σαν πρεσβύτερος και ηγούμενος. |
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ & ΕΠΟΜΕΝΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ | - Το 448 συγκροτείται Σύνοδος στην Κων/πολη υπό τον Δορυλαίου Ευσέβιο και Κων/πόλεως Φλαβιανό και καθήρεσε τον Ευτυχή. Η σύνοδος του 449 συγκροτείται υπό τον Αλεξανδρείας Διόσκουρο, ομόφρονα του Ευτυχούς. Ο Ρώμης Λέων ο Α' έστειλε εκπροσώπους. Ο Κων/πόλεως Φλαβιανός ήρθε στη σύνοδο όπου και κακοποιήθηκε και πέθανε από τις κακουχίες. - Πρώτος ο Ρώμης ονόμασε την σύνοδο αυτή ληστρική. Ο αυτοκράτωρ όμως επεκύρωσε τις αποφάσεις της. |
Δ΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ | |
Χρόνος σύγκλησης | 451 μ.Χ. |
Τόπος σύγκλησης | Χαλκηδόνα |
ΠΑΤΕΡΕΣ | 600 Πατέρες |
ΕΠΙ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ | Μαρκιανού (450-457) και Πουλχερίας |
Πρόεδρος ΣΥΝΟΔΟΥ | Ο αντιπρόσωπος του Πάπα Λέοντος Α' εκ περιτροπής μετά του Κων/πόλεως Ανατολίου |
ΕΞΕΔΩΣΕ | Όρους Δογματικούς και 30 κανόνες. |
ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ - ΑΙΡΕΣΗ | Ο Ευτυχής και η διδασκαλία του. |
ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ | - Επαναφέρονται σε ισχύ οι αποφάσεις της Συνόδου στην Κων/πολη το 448. - Ορίζεται «εις και ο αυτός Χριστός εν δύο φύσεσιν ασυγχύτως, ατρέπτως, αδιαιρέτως, αχωρίστως και εις εν πρόσωπον και μίαν υπόστασιν, ένα και τον αυτόν Υιόν και Μονογενή, τον Θεόν Λόγον». |
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ & ΕΠΟΜΕΝΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ | - Καταδικάζεται ο Διόσκουρος και εξορίζεται όπως και ο Ευτυχής που καίγονται τα έργα του. - Ο 28ος κανόνας δίνει στον Κων/πόλεως ίσα πρεσβεία τιμής προς τον Ρώμης. Ο Ιεροσολύμων επίσκοπος αναγνωρίζεται ως Πατριάρχης κατέχων την 4η θέση στην σειρά των Πατριαρχών. - Ανεγνωρίσθη ως Οικουμενική από την Ε' Οικουμενική Σύνοδο της Κων/πόλεως το 553. |
Ε΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ | |
Χρόνος σύγκλησης | 553 μ.Χ. |
Τόπος σύγκλησης | Κωνσταντινούπολη (Αγία Σοφία) |
ΠΑΤΕΡΕΣ | 150 Πατέρες |
ΕΠΙ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ | Ιουστινιανού Α' (527-565) |
Πρόεδρος ΣΥΝΟΔΟΥ | Ο Κων/πόλεως Ευτύχιος |
ΕΞΕΔΩΣΕ | Μόνον όρους Δογματικούς |
ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ - ΑΙΡΕΣΗ | - Τα τρία κεφάλαια των Θεοδωρήτουεπισκόπου Κύρου, Θεοδώρου επισκόπου Μοψουεστίας και Ίβα επισκόπου Εδέσσης (Παλαιστίνης). - Οι κακοδοξίες του Ωριγένη: 1. η προΰπαρξη των ψυχών, 2. η μετεμψύχωση, και 3. η αποκατάσταση των πάντων |
ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ | Καταδικάζονται τα «τρία κεφάλαια» και οι κακοδοξίες του Ωριγένη. |
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ & ΕΠΟΜΕΝΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ | - Ο Ιουστινιανός με διάταγμα το 543 καταδικάζει τις κακοδοξίες του Ωριγένη. Ο ίδιος το 544 με διάταγμα καταδικάζει τα «τρία κεφάλαια». - Ο Ρώμης Βιργίλιος αρνήθηκε να συμμετάσχει στη Σύνοδο αυτή. Ο διάδοχός του Πελάγιος την αναγνώρισε. - Παρά τις αντιρρήσεις καταδικάστηκε και η μνήμη των συγγραφέων των «τριών κεφαλαίων». |
ΣΤ΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ | |
Χρόνος σύγκλησης | 680 μ.Χ. |
Τόπος σύγκλησης | Κωνσταντινούπολη (εν Τρούλλω) |
ΠΑΤΕΡΕΣ | 150 Πατέρες |
ΕΠΙ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ | Κωνσταντίνου Δ΄ Πωγωνάτου (668-695) |
Πρόεδρος ΣΥΝΟΔΟΥ | Οι αντιπρόσωποι του Ρώμης Αγάθωνος |
ΕΞΕΔΩΣΕ | Μόνον όρους Δογματικούς |
ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ - ΑΙΡΕΣΗ | Μονοφυσίτες: Δέχονται ότι η ανθρώπινη φύση του Χριστού εθεώθη και υπήρχε σ’ Αυτόν μία θέληση και μία ενέργεια (Μονοθελητισμός). Τα αδιάβλητα πάθη του Κυρίου (πείνα, δίψα, κ.λ.π.) τα δεχόταν σαν φαινόμενα. |
ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ | - Ορίζει ότι: «δύο φυσικαί ενέργειαι εν Χριστώ και δύο φυσικά θελήματα, ουχ υπεναντία... αλλ’ επόμενον το ανθρώπινον αυτού θέλημα... και υποτασσόμενον τω θείω αυτού και πανθενή θελήματι». - Καθαιρεί τον μονοθελήτη Αντιοχείας Μακάριο και αναθεματίζει τους αποθανόντας μονοθελίτας μεταξύ των οποίων και τον Ρώμης Ονώριο. |
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ & ΕΠΟΜΕΝΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ | - Ο Ηράκλειος το 638 εξέδωσε διάταγμα ομολογίας πίστεως και επιβάλλει τον Μονοθελητισμό επί πατριάρχου Σεργίου και Ρώμης Ονωρίου υπερασπιστών του Ηρακλείτου. - Αλλ’ ο Ρώμης Μαρτίνος συγκαλεί Σύνοδο στο Λατερανό το 649 που καταδικάζει τον Μονοθελητισμό. (Προσωρινό σχίσμα Ανατολικής-Δυτικής Εκκλησίας). Σ’ αυτή τη Σύνοδο, ο Ρώμης Αγάθων αντιπροσωπεύθηκε από δύο πρεσβυτέρους και ένα διάκονο. |
ΠΕΝΘΕΚΤΗ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ | |
Χρόνος σύγκλησης | 691 μ.Χ. |
Τόπος σύγκλησης | Κωνσταντινούπολη (Β΄ εν Τρούλλω) |
ΠΑΤΕΡΕΣ | 211 Πατέρες |
ΕΠΙ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ | Ιουστινιανού Β΄ του Ρινοτμήτου (658-695) |
Πρόεδρος ΣΥΝΟΔΟΥ | Ο Κων/πόλεως Παύλος |
ΕΞΕΔΩΣΕ | Μόνον 102 κανόνες. |
ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ - ΑΙΡΕΣΗ | Σαν θέμα είχε την κατοχύρωση των αποφάσεων της ΣΤ΄ Οικουμενικής Συνόδου και την συμπλήρωση των αποφάσεων της Ε΄ και ΣΤ΄ Οικουμενικής Συνόδου, επειδή εκείνες δεν είχαν συντάξει κανόνες που ήταν απαραίτητοι. |
ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ | - Επικύρωσε τα Πρακτικά της Συνόδου του 680. Εξέδωσε 102 κανόνες για την ανύψωση της ηθικής των κληρικών. - Καταδίκασε την υποχρεωτική αγαμία πρεσβυτέρων και διακόνων που είχε εφαρμόσει η Δυτική Εκκλησία. - Καθώς και τη νηστεία του Σαββάτου. Απαγόρευσε την απεικόνιση του Ιησού ως αρνίου. |
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ & ΕΠΟΜΕΝΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ | - Ο Ρώμης Σέργιος απέρριψε τις αποφάσεις της συνόδου αυτής (προοίμια του μεγάλου σχίσματος). - Ο Ιουστινιανός έστειλε στρατό να τον συλλάβει και να τον φέρει δεμένο στην Κων/πολη. Όμως ο λαός προστάτεψε τον πάπα. - Ωνομάσθηκε πενθέκτη επειδή συμπλήρωσε την Ε' και την ΣΤ' Οικουμενική Σύνοδο. |
Ζ΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ | |
Χρόνος σύγκλησης | 787 μ.Χ. |
Τόπος σύγκλησης | Κωνσταντινούπολη, όμως λόγω ταραχών η έδρα μετετέθη στη Νίκαια |
ΠΑΤΕΡΕΣ | 350 Πατέρες |
ΕΠΙ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ | Ειρήνης της Αθηναίας (780-802) και του ανηλίκου γιου της Κωνσταντίνου του ΣΤ' |
Πρόεδρος ΣΥΝΟΔΟΥ | Ο Κων/πόλεως Ταράσιος |
ΕΞΕΔΩΣΕ | Όρους Δογματικούς και 22 κανόνες. |
ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ - ΑΙΡΕΣΗ | Η εικονομαχία |
ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ | - Θεσπίζεται βάσει της διδασκαλίας του Ιωάννου του Δαμασκηνού η τιμή και η προσκύνηση των εικόνων και διακρίνεται αυτή της λατρείας, «ανηκούσης μόνω τω εν Τριάδι Θεώ». - Η προσκύνηση των εικόνων «μεταβαίνει επί το πρωτότυπον». |
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ & ΕΠΟΜΕΝΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ | Ο αυτοκράτωρ Λέων Γ' ο Ίσαυρος το 726 εξέδωσε διάταγμα περί των εικόνων που αφορούσε στη γενική καταστροφή τους. Ο Ιωάννης ο Δαμασκηνός έγραψε τότε λόγους «προς τους διαβάλοντας τας αγίας εικόνας». Ο Πατριάρχης Γερμανός διαμαρτυρόμενος παραιτήθηκε. Διάδοχός του ο εικονομάχος Αναστάσιος. Ο Ρώμης Γρηγόριος ο Β' επίσης διαμαρτυρήθηκε. Ο διάδοχος του Λέοντος Γ', ο Κων/νος ο Ε' χαρακτήρισε την προσκύνηση των εικόνων σαν αίρεση. Συγκαλεί το 754 σύνοδο στην Ιέρεια υπό την προεδρία του Εφέσου Θεοδοσίου που κατεδίκασε την προσκύνηση των εικόνων σαν Νεστοριανή και Μονοφυσιτική αίρεση. Ακολουθεί ο Λέων ο Δ' (εικονομάχος) και η σύζυγός του Ειρήνη η Αθηναία, (εικονόφιλος). Διάδοχος ο Κων/νος ο ΣΤ' και καθώς αυτός επιτροπευόταν από την μητέρα του, εκείνη συγκάλεσε σύνοδο το 786-7, την Ζ' Οικουμενική. Σ’ αυτήν ο Ρώμης Αδριανός αντιπροσωπεύτηκε από δύο πρεσβυτέρους του. Το 813 ανανεώθηκε η εικονομαχία επί Λέοντος Ε' (Αρμενίου), πατριαρχεύοντος Κων/πόλεως του Νικηφόρου (εικονόφιλου). Εξαιρετική υπέρ των εικόνων δράση του Θεοδώρου του Στουδίτου. Ο αυτοκράτωρ Θεόφιλος το 829 ενίσχυσε την εικονομαχία. Μετά τον θάνατό του όμως η σύζυγός του Θεοδώρα και ο Κων/πόλεως Μεθόδιος ο ομολογητής συγκρότησαν Σύνοδο το 843 που αναστήλωσε τις εικόνες και ξανάφερε σε ισχύ τις αποφάσεις της Ζ' Οικουμενικής Συνόδου. |
0 Σχόλια