Πρώτη χρονολογικά χριστιανική ορτή εναι  ΚΥΡΙΑΚΗ, τό βδομαδιαο Πάσχα τς κκλησίας. Στόνουδαϊσμό τό Σάββατο ταν  θεοσύστατη μέρα τς καταπαύσεως τήν ποία χάρισε στό λαό του  Κύριος, τήν ελόγησε, τήν γίασε καί πρόσταξε στούς νθρώπους νά τήν γιάζουν καί νά τήν τηρον. Στήν Καινή Διαθήκη Κυριακή νομάζεται «μία σαββάτων»  «πρώτη Σαββάτου», δηλαδή μία μέρα μετά τό Σάββατο,  κύρια καί πρώτη μέρα τς Χριστιανικς βδομάδος.  «μέρα το Κυρίου» εναι καί  μέρα τς σχατολογικς παρουσίας Του.  πιστή τήρησή του ποτελοσε τήνπιβεβαίωση τς πιστότητος στό νόμο το Θεο. Τό μεγαλύτερο τόλμημα τς πρώτης κκλησίας ταν μετάθεση τς μέρας το Κυρίου πό τήν βδόμη στήν πρώτη μέρα τς βδομάδος. Τό Σάββατο γίνεται προφητικός τύπος τς ταφς το Κυρίου πού δηγε στήνκ νεκρν νάσταση κατά τήν πρώτη μέρα τςβδομάδος τήν μέρα τς δημιουργίας το φωτός καί τς νέας ν Χριστ δημιουργίας μετάθεση το Σαββάτου συνεπάγεται οσιαστικά καί νοιγμα πρός τόν νέο κόσμο τς χάριτος καί τς Βασιλείας το Θεο παρουσία τοΧριστο κατά τήν μέρα τς ναστάσεως , δωσε τόναστάσιμο στοιχεο στίς Συνάξεις πού δη στό τέλος τοΑ΄αώνα εχε νομασθε   ΚΥΡΙΑΚΗ ποκ. α΄10 ). Κυριακή γινε πολύ νωρίς μέρα συνάξεως, μέραναμνήσεως τς ναστάσεως το Κυρίου καί μέρα πασχαλινς εχαριστιακς συμμετοχς. δη πό τούςποστολικούς χρόνους, σέ ντιδιαστολή μέ τό ουδαϊκό Σάββατο, καθιερώθηκε  Κυριακή σάν πρώτη μέρα τςβδομάδος καί ς κατ’ξοχήν βδομαδιαία χριστιανικήορτή τς ναστάσεως, τό βδομαδιαο Πάσχα τςκκλησίας. Τό πνεμα τς Κυριακς διαχέεται σέ λες τίς τελετές τς ρθοδόξου λατρείας, στήν εχαριστιακή σύναξη, στίς κολουθίες το νυχθημέρου, στά ερά Μυστήρια, στόν κινητό καί κίνητο λειτουργικό κύκλο. ντοπισμός το τρόπου τιμς τς Κυριακς εναι σαφής στό κείμενο το γ.Γρηγορίου το Παλαμ Κυριακή εναι ργία πό κάθε γήϊνο ργο. Εναι νάπαυση λων τν σαρκικν κόπων. Εναι ναστάσιμη δοξολογία στήννωτική σύναξη το σώματος το Χριστο. Εναι εχαριστιακή συμμετοχή στόν γιασμό τν μυστηρίων καί προετοιμασία γιά τή θέωση το νθρώπου.λες οδεσποτικές γιορτές τελονται μία φορά τό χρόνο. Κυριακή τιμται τέσσερις φορές κάθε μνα στή ζωή τν πιστν γιά νά μήν πομακρυνόμαστε πό τήν παρουσία το ναστάντος Χριστο. Φέρνει πάνω της βαθύ θεολογικό νόημα, λλά καί στορικά, λειτουργικά καί πνευματικά πέρτιμη ξία.  γιος Νικόδημος γιορείτης «στήν μολογία πίστεώς του» καταγράφει «τάψηλά καί μεγάλα καί θαυμαστά τς ναστάσιμης μέρας προνόμοια».
(Απόσπασμα από το άρθρο του Πρωτοπρ. Διονυσίου Χαριτούδη "Ο ετήσιος εορτολογικός κύκλος της Εκκλησίας μας")

0 Σχόλια